עשרת הדיברות לאופטימיזציה – קידום אתרים on-site

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

שלום לכולם! אם הגעתם לכאן כנראה שאתם לא מרוצים ממצב האתר שלכם והייתם רוצים לפעול על מנת לשפר אותו ולדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש, אני מתחייב כלפי מי שיפעל לפי מדריך זה ויבצע את עשרת הדיברות שלי לאופטימיזציה לאתר אינטרנט, יוכל לראות כיצד דירוג האתר שלו משתפר תוך זמן קצר.

בואו נתחיל ונסביר בכלל מה זה אופטימיזציה.

אופטימיזציה היא חלק מתהליך קידום אתרים אשר נועדה לשפר את מבנה האתר, חווית המשתמש ולהתאים אותו למנועי החיפוש בצורה הטובה ביותר.

ועכשיו במילים פשוטות, אפשר להתבונן בזה כעל סדרת תיקונים שיש לבצע באתר, בדיוק כמו שאתם מחליטים שאתם צריכים לשפץ את הבית, כי אולי הצנרת עושה בעיות או אולי החשמל לא מתפקד כמו שצריך, במקרים אלו אתם תקראו לבעלי מקצוע שיבחנו את הדברים ויבינו כיצד לתקן את הבעיות. אותו דבר בדיוק באתר שלכם! השלב הראשוני הוא לבדוק את הבעיות אשר יש באתר ולאחר מכן לתקן אותם. נשמע פשוט? בתאוריה זה אכן כך, אך הביצוע עצמו כבר הופך ליותר מסובך (בעיקר בגלל כמות העבודה, שכמובן משתנה בין אתר לאתר) אך אל דאגה, אנסה לפשט לכם את התהליך בצורה המובנת ביותר.

לפני שניכנס למעמקי האופטימיזציה ואיך מבצעים אותה בפועל חשוב שתבדילו בין שני הדברים הבאים.

עבודת קידום האתרים מתחלקת לשניים:

קידום off page: פעולות שמבצעים מחוץ לאתר כדי לחזק אותו.

קידום on page: פעולות שמבצעים בתוך האתר כדי לחזק אותו.

היום אנחנו נתעסק בכל מה שקשור לאופטימיזציה on page, בואו נתחיל!

אלו עשרת הפרמטרים שאני הולך לדבר עליהם היום:

אבטחת אתר HTTPS

האתר שלכם עדיין לא מאובטח? חבל, גוגל הודיעו לא פעם כי תעודת SSL (אתר מאובטח) לאתר אינטרנט הוא פרמטר חשוב מאוד לקידומו, גם אם האתר שלכם הוא לא חנות אונליין ואתם לא לוקחים פרטי אשראי וכד'. לגוגל עדיין חשוב שתשמרו על הפרטיות של הגולש ובכך תימנעו פריצות אפשריות לאתר שלכם. ברוב שרתי האחסון זה מאוד פשוט להוסיף תעודת SSL שתהפוך את האתר שלכם למאובטח ובחלק מהשרתים זה אפילו בחינם. אם אתם בכל זאת לא יודעים מה לעשות תיצרו קשר עם שירות הלקוחות של שרת האחסון והם יעזרו לכם.

אתר מאובטח
הבדלים בין אתר מאובטח ללא מאובטח

מפת אתר XML

מפת אתר XML היא למעשה כלי התקשורת שלנו עם גוגל, אנחנו מכינים קובץ אשר כולל את כל עמודי האתר שברצוננו שגוגל תסרוק וכך נדאג שבתוצאות החיפוש יופיעו רק עמודים רלוונטים. מה לא צריך להיות במפת אתר? עמודי תודה, עמודי ניהול, עמודי פרטים אישיים, עמודי חיפוש וכו'.

כיום בעזרת וורדפרס ותוסף SEO שנקרא yoast אנחנו יכולים להקים מפת אתר בלחיצת כפתור. קודם כל כך נראה איך מפת האתר ש-yoast יוצרת לנו נראית:

אז איך בודקים אם כבר יש לכם מפת אתר XML? פשוט מאוד! היכנסו לדף הבית שלכם ובסוף הכתובת תוסיפו סלאש, לאחר מכן תוסיפו sitemap.xml ותלחצו אנטר, לדוגמא: www.google.com\sitemap.xml אם הכתובת לא הגיעה לשום מקום זה אומר שאין לכם מפת אתר. אם אתם בעלי אתר וורדפרס ועדיין אין לכם את תוסף yoast, תורידו אותו ובאופן אוטומטי הוא ייצור לכם את מפת האתר. אם האתר שלכם הוא בפיתוח עצמי או במערכת ניהול שונה, תיעזרו במדריך הזה של גוגל.

תגיות מטא

תגיות מטא (meta) הן תגיות אשר מוטעמות בקוד של עמודי אינטרנט, לרוב התגיות יהיו ממוקמות בחלק העליון של הקוד  (Header). ויש לנו את שני התגיות הפופולריות ביותר שעליהם נדבר היום:

תגית Title – כותרת העמוד בתוצאות החיפוש.

תגית Description – תיאור העמוד אשר מופיע בתוצאות החיפוש.

שני התגיות הללו סופר חשובות לקידום האתר מכמה בחינות, תחילה, זהו המפגש הראשון של הגולש עם האתר שלכם, כותרת ותיאור האתר זה מה שיגרום לגולש להחליט האם להיכנס לאתר שלכם או לא. בנוסף, על מנת לחזק את התאמת העמוד לכוונת הגולש, חשוב מאוד שגם בכותרת וגם בתיאור תופיע מילת המפתח שאנחנו מקדמים. כך זה נראה בפועל:

אם האתר שלכם בנוי על וורדפרס, תוכלו שוב להיעזר בתוסף yoast או כל תוסף seo אחר, ודרכו תוכלו בכל עמוד לערוך את הטייטל ואת הדיסקריפשיין.

 

טיפים לכתיבת Title מוצלח:

  • לא קצר מדי ולא ארוך מדי (בין 50-60 תווים).
  • לכתוב את הכותרת בצורה טבעית ולא לדחוף את הביטוי ב"כוח".
  • בדקו את המתחרים שלכם ותראו איך אתם יכולים לכתוב Title מסקרן יותר.
  • שאלו שאלה – במקרים רבים שאלה תסקרן את הגולש ותשפר את אחוזי ההקלקה.
  • השתדלו שהביטוי שברצונכם לקדם יופיע בתחילת הכותרת.

 

טיפים לכתיבת Description:

חשבו על כך שהגולש מגיע לתוצאות החיפוש ועליו לבחור בין מגוון התוצאות שגוגל מציעה לו, לכן חשוב מאוד שתבלטו מעל המתחרים שלכם ותדאגו מצד אחד שהתיאור ישקף את השירות שלכם ואת העמוד שאליו הגולש עתיד להיכנס. מצד שני תשאירו סקרנות שתגרום לגולש ללחוץ דווקא על התוצאה שלכם.

בנוסף, חשוב מאוד להכניס הנעה לפעולה כלשהי, כגון: "היכנס עכשיו", "היכנסו לקרוא", "לחץ כאן" וכו'.

שימוש בכותרות H1,H2,H3

כותרות H1,H2,H3 הן גם כן סוג של תגיות אשר מוטמעות בכל עמוד אינטרנט.

מטרת התגיות הנ"ל היא לבצע חלוקה והיררכיה בין פסקאות בעמוד תוכן מסויים,

ולעזור לגוגל להבין טוב יותר איך מחולק התוכן שלנו בעמוד. למשל, H1 היא תגית של כותרת ראשית אשר מבהירה לגוגל כי זאת הכותרת הראשית של העמוד, ומכך אתם יכולים להבין שכותרת ראשית יכולה להופיע פעם אחת בלבד בכל עמוד. כלומר, אנו לא נכניס את תגית ה-H1 יותר מפעם אחת בכל עמוד. בנוסף, מומלץ וחשוב לשלב את הביטוי שברצונך לקדם בכותרת הראשית (כמובן רק אם זה משתלב באופן טבעי). H2, H3 וכו' משמשות ככותרות משנה ואין הגבלה על מספר הפעמים שאפשר להשתמש בהם. כמו כן, החשיבות שלהם פחותה לעומת תגית H1. למרות זאת, חישבו בהיגיון ועשו לגוגל חיים קלים על מנת שיבינו את התוכן שלכם באופן טוב יותר ובכך ידרגו אתכם גבוה יותר.

כך זה נראה:

תגית H1
תגית H1
תגית H2
תגית H2

מהירות האתר

מהירות האתר הינה נושא סופר חשוב לקידום אתרים בשנת 2020, לגולש ממוצע לוקח כ-2 שניות להחליט האם הוא נשאר באתר או נוטש אותו. מה לדעתכם יקרה אם האתר לא יעלה תוך כ-2 שניות? נכון מאוד, הגולש פשוט ינטוש את האתר ויעבור לתוצאה הבאה. לכן, אני מאמין שאתם מבינים את המשמעות של מהירות האתר שלכם. אנסה לתת לכם מספר טיפים לשיפור מהירות האתר אך תחילה, בואו נבין איך אפשר לדעת מהי מהירות האתר כיום.

 

היכנסו לכלי בדיקת המהירות של גוגל והריצו בדיקה על האתר שלכם, במקרה הזה הציון הוא פחות קריטי אלא יותר ההערות שגוגל נותנת לכם לגבי האתר, בין אם זה משקל התמונות, קבצי CSS שנטענים לאט ומכבידים על האתר, סרטונים, קבצי קוד נוספים לא תקינים וכו'. אתם צריכים להבין את כלל הסיבות שהאתר שלכם לא עולה במהירות תקינה ולאחר מכן לבדוק כיצד לשפר את מהירות האתר.

 

חשוב לי להדגיש כי הציונים שגוגל נותנים למהירות האתר בבדיקת המובייל קצת רחוקים מהמציאות וכמעט בלתי אפשרי להגיע לציון מושלם, לכן עשו את המיטב על מנת לתקן את הבעיות שגוגל מציג, ולאחר מכן אני מציע לבדוק את מהירות האתר בכלים נוספים כמו speedom, pingdom ולהבין האם התוצאות ישתפרו בעקבות המהלכים שביצעתם.

 

כמה כללים חשובים שיעזרו לכם להבין איך לשפר זמני טעינה באתר:

  • תמונות – שימרו על יחס תקין בין גודל התמונה לאזור המיקום שלה. למשל, אם זאת תמונת פוסט לכתבה, אין צורך שגודל התמונה יהיה 1920 על 1280, לכן בדקו מראש מה גודל התמונה שאתם צריכים והקטינו אותה בהתאם, זה לא פוגע באיכות התמונה אלא רק מקטין אותה. בנוסף, אתם יכולים לנסות להקטין את משקל התמונה ולוודא שאיכות התמונה לא נפגעה. לשני הדברים הללו אני ממליץ להשתמש בכלי הזה.
  • תוספים – אם האתר שלכם בנוי על וורדפרס או מערכת ניהול אחרת, הימנעו מהתקנת תוספים מיותרים, כל תוסף שאתם מתקינים באתר שלכם יגרום לו להיות כבד יותר ובכך להשפיע בצורה ישירה על מהירות האתר.
  • כיווץ וסידור הקוד באתר – לשם כך, תצטרכו עזרה של מתכנת שיעזור לכם להנגיש את הקוד בצורה טובה יותר לגוגל, מה שיעזור לו להיטען מהר יותר ובכך לשפר את מהירות האתר.

דפי 404

דפי 404 נועדו להיות מוצגים לגולש כאשר הוא מחפש עמוד אשר מחקנו או הסרנו מהאתר, ולאחר מכן להוביל אותו לעמוד עדכני באתר. כמובן שהשאיפה שלנו היא שלא יהיו עמודי 404 כלל. במידה ועדיין מופיעים עמודים שמחקנו או הסרנו אנו צריכים לדאוג שלא יהיו אליהם קישורים מתוך האתר ושהעמוד לא יופיע בתוצאות החיפוש. אך אם בכל זאת זה קרה וגולש כלשהו הגיע לעמוד שנמחק או הוסר, כדאי מאוד שהוא יפגוש עמוד 404 חינני, שייתן לו אופציות לתוכן חלופי באתר. לכן חשוב שתדאגו שבכל מקרה תהיה לכם תבנית לעמודי 404.

עמוד 404 תקין
עמוד 404 תקין
עמוד 404 לא תקין
עמוד 404 לא תקין

אופטימיזציה לתוכן

אופטימיזציה לתוכן היא נושא רחב מאוד בפני עצמו, לכן אתן לכם פה מספר טיפים פשוטים לאופטימיזציה לתוכן:

פתחו את גוגל אנליטיקס ועברו לדוח שנקרא "כל הדפים" תחת "התנהגות" > "תוכן האתר" > "כל הדפים". כאן תוכלו לבדוק את זמני השהייה והיציאה של הגולשים בכל דפי האתר, ובכלל את כמות הגולשים בכל עמוד באתר שלכם. הכינו רשימה של הדפים עם הביצועים הפחותים ביותר ולאחר מכן תוכלו להתחיל באופטימיזציה לכל עמוד ועמוד.

מספר דברים חשובים שאתם צריכים לבצע כחלק מהאופטימיזציה:

  • בדיקת רלוונטיות התוכן לזמן הנוכחי ועדכונו בעת הצורך.
  • סידור נראות התוכן, סידור פסקאות, כותרות, תמונות, וידאו וכו'.
  • חיפוש מילות מפתח חדשות לשילוב בעמוד.
  • הוספת קישורים פנימיים וחיצוניים לתוכן.

 

משקל קישורים פנימיים

קישורים פנימיים הם למעשה דרך הניווט של הגולש בין עמוד מסויים באתר שלכם לעמוד אחר. קישורים פנימיים יכולים להופיע בתפריט האתר, בפוטר (חלקו התחתון של האתר) בסרגל הצד או בתוכן עצמו. ככל שעמוד מסויים באתר שלכם יקבל יותר קישורים פנימיים כך הסמכות שלו בפני גוגל תעלה, והוא יזכה לדירוגים טובים יותר בתוצאות החיפוש. כמובן שיש סמכות שונה לקישור שמתקבל מתפריט האתר או מהתוכן עצמו, כלומר, במידה ויש לכם עמודים מרכזיים שאתם מקדמים, כדאי שתכללו קישור אליהם בתפריט האתר. בנוסף, תדאגו לפעול בצורה כזאת שכל עמוד באתר שלכם יקושר לעמוד אחר. אך, עשו זאת בצורה טבעית שתהיה יעילה גם לגולש. זכרו, עדיף שעמוד לא יקשר בכלל מאשר שהוא יקשר רק "בשביל גוגל".

קובץ Robots txt

קובץ זה הוא מסמך אשר נועד לתקשר עם הזחלנים (סורקים) של גוגל ומנועי החיפוש השונים, ולמעשה להורות להם לאילו דפים אנחנו מאפשרים גישה, ואילו דפים אנחנו לא רוצים שהזחלנים יסרקו. למשל, דפי Admin, דפי תשלום, דפי תודה וכו', לא נרצה שיופיעו בתוצאות החיפוש ולכן נחסום אותם.

דפים אותם נרצה להציג יופיעו עם פקודת Allow ודפים שנרצה לחסום יופיעו עם פקודת Disallow.

קובץ רובוטס

User-agent אשר מופיע בקוד, מתייחס למנוע החיפוש אליו אנו רוצים לפנות. למשל, רק לגוגל או רק לבינג. לרוב, אנו נשתמש ב-user-agent עם ה- * שבעצם פונה לכל מנועי החיפוש.

תוכלו לבדוק בקלות אם קיים לכם קובץ כזה באתר על ידי הוספת סלאש ואז robots.txt לאחר כתובת האתר שלכם. לדוג', google.com/robots.txt. אם הקובץ לא קיים אצלכם באתר, גם כאן תוכלו להיעזר בקלות בתוסף yoast או בתוסף seo אחר שיתנו לכם את הפתרונות. במערכת ניהול אחרת, או פיתוח עצמי, אני ממליץ לכם להתייעץ עם מי שבנה לכם את האתר.

נתונים מובנים (סכמה)

נתונים מובנים הם למעשה קטעי קוד ספציפיים שאנחנו יכולים להוסיף לאתר\ לעמוד אינטרנט ולמעשה לתייג מידע מסויים באתר. זה יכול להיות כותב המאמר, דירוג מוצר, שאלות ותשובות, מחירים וכו'. גוגל מעוניין להציג לגולש את המידע הרלוונטי ביותר. לכן, שימוש בסכמות באתר שלנו יעזרו לנו לשפר את ה-CTR (אחוז הקלקה) ולמעשה להכניס עוד גולשים לאתר שלנו. 

דוגמאות לסכמות:

סכמת שאלות ותשובות

בכלי לבדיקת הנתונים המובנים של גוגל תוכלו לבדוק האם קיימות סכמות באתר שלכם, במידה וכן האם יש שגיאות בסכמות. אם אין לכם סכמות באתר, ישנם אין ספור של תוספים (בתשלום או חינמיים) שיעזרו לכם להטמיע את הסכמות גם בלי לדעת קוד. לשם כך, אני ממליץ לכם להיכנס לאתר schema.org אשר קיימים בו הסברים על כל סוגי הסכמות ולבדוק אילו סכמות מתאימות לאתר שלכם.

לסיכום

אני מקווה מאוד שהצלחתי לעזור לכם להבין טוב יותר את עולם קידום האתרים והאופטימיזציה. אין לי ספק שאם תפעלו על פי השלבים שצויינו במאמר זה, האתר שלכם ימריא גבוה בתוצאות החיפוש. חשוב לזכור! אופטימיזציה היא פעולה שחוזרת על עצמה תמיד בקידום אתרים, זאת לא פעולה אחת וסיימנו, אלא פעולות שמצריכות תחזוקה שוטפת. 

 

אם יש לכם שאלות, הערות או בכל נושא אחר מוזמנים לכתוב לי כאן בתגובות או ליצור קשר ואשמח לעזור 🙂 בהצלחה!

תוכן עניינים

אהבתם? שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
עומר וישניה

עומר וישניה

עוסק בשיווק בדיגיטל מ-2016, מקדם אתרים, מומחה באופטימיזציה on-page ויזם דיגיטלי. אוהב מאוד לקרוא ספרים, קם כל יום בחמש בבוקר לאימון ספורט. רווק, גר ברמת גן.

חשוב שתדעו גם:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Call Now Button